יצירת קשר

החברים שלנו נהנים יותר! הצטרפו ותוכלו להתעדכן ראשונים על כל דבר חדש:

חיפוש באתר


א
ורי הדסה ועמיקם קלוש

ת.ד. 86, בת-עין, 90913

טל': 02-9933966

asvata@gmail.com

 

תוצאת תמונה עבור Facebook חפשו אותנו

בלוג עשבתא

מאמרים מומלצים

חיזוק צמחים אחרי לידה

חיזוק צמחי אחרי לידה

אפקט הפלצבו בשדה הטיפולי

יתרון הפלסבו בשדה הטיפולי

איך מרפאים אלרגייה אביבית?

הקץ לאלרגייה האביבית

 

 רפואה יהודית - יש כזה דבר?

מי שמתעניין ומכיר במקצת את הספרים של גדולי הרופאים היהודים - הרמב"ם, טוביה הרופא, אסף הרופא ועוד, עלול להתרשם שאין זו אלא רפואה כללית שאינה יוצאת דופן משאר שיטות הריפוי המוכרות - הן המוסלמית, האירופאית, המזרחית והמערבית, הכוללות: בדיקת דופק, הקזת דם, תזונה ועשבים. 

אם נפשפש, לעומת זאת, בכתבי ההגות המסורתיים שלנו: חז"ל, קבלה וחסידות, נקבל רושם של תפיסת עולם רעיונית, מורכבת וייחודית  המהדהדת מאחורי כל פעולותיו של המרפא היהודי ובמעמקי כוונתו.

הרמב"ם, גדול רופאי ישראל

 

בראש הפירמידה - תורת האותיות

מהות רעיונית זו של הרפואה היא המנמיכה את חשיבותם של גרמי השמיים, המלאכים והאובייקטים הרפואיים עצמם (צמחים, מינרלים, בעלי חיים וכו'), בניגוד לרפואות האחרות שנבעו כולם, ללא יוצא מן הכלל, מתפיסות אליליות קדומות (הרפואה המערבית המוכרת בידנו היא נגזרת של תפיסות יווניות-רומיות, שבבסיסן האמונה בשלטונו הבלתי מעורער של הטבע).

הגישה היהודית מעמידה בראש הפרמידה את הלשון העברית ותורת האותיות, הניסים והשפעתו הישירה של הקב"ה, שאינו כפוף לחוקי הטבע, שלרצונו שותפים רצונותיהם וכוונותיהם של בני האדם. לא "כוחי ועוצם ידי" בשיטה הרומית/נוצרית ולא האטומיזם ושרירות רצון האל בגישה המוסלמית, אלא המעמד העל ניסישבו שותפים רצון שמיים וכוונת האדם.

 

הקשר בין מחלה ובחירה

האם מחלה היא תוצאה שאינה בחירית ?  כאשר ר' חייא בר אבא חלה, מספרת לנו הגמרא (ברכות, ה, ע"ב), ניגש אליו ר' יוחנן ואמר לו, בספק שאלה ספק עובדה, "חביבים עליך היסורים". אמירה זו רומזת על גישה עמוקה במחשבת חז"ל הקושרת את מציאותן של המחלות עם הבחירה והאחיזה בהן. מכאן, שריפוי מתחיל מבחירתו של החולה להתרפא, כאשר ר' חייא מוחה ומשיב "לא הן ולא שכרן", יכול ר' יוחנן לדרוש ממנו "הב לי ידך" ולהקימו ממיטתו. בסיפור אחר מסופר על ר' אליעזר הבוכה לפני מותו, לא פחות ולא יותר, על גופו היפה העומד להתבלות בעפר. הגוף, בניגוד למה שהתקבל מאוחר יותר במחשבת ימי הביניים, הוא כלי חשוב, משכן לנפש שנחשב הוא עצמו כ"צלם אלוהים" ואסור בהשחתה (אפילו עונש השריפה, שהוא אחד מארבעת עונשי בית דין, מתבטא כבעירה פנימית של העופרת ללא השחתת הגוף עצמו), וזאת בניגוד למחשבה שהתקבלה בימי הביניים הרואה בגוף כלי טומאה שיש למאוס בו ולשוללו.

 

על חוסר איזון ומלאכים מזיקים

המחשבה הקבלית מפתחת גישה היררכית, שכבר נשמעה בפי חז"ל, הקושרת את מעשיו של האדם עם כוחות עליוניים האחראים על מחלות או ריפוי. המחלה היא תוצאה של חוסר איזון, הנובע מפלישת מלאכים רעים המזיקים לנפש כתוצאה מעבירות ומעשים שליליים של האדם. לעיתים ניתן לתקן ע"י שימוש בפעולות מתקנות, כקונטרה, כמו עשבים, לחשים ושימוש באותיות. לעיתים, אין ברירה אחרת אלא לברוח. העברה, למשל, היא רוח הזעם, הקנאה, המשתוללת באדם כשהתרופה לה היא התחמקות מאותם כוחות ע"י שינוי שם, מעשה ומקום:  שינוי השם - בדומה להוספת הה' בשמו של אברם, משנה את גורלו ובריאותו של האדם,  שינוי מעשה – הוא התשובה, חרטה ממעשים רעים ותיקון ע"י מידות וכוונות טובות ואלו שינוי מקום – לא רק "משנה מקום משנה מזל", אלא שינוי המערכת הפיזית כולה הן מקום המגורים והן מערכת האיברים – העצמות הגידים והבשר.

 

רפואה לאיברי הגוף

שינוי מרכיבי הבית לצורך ריפוי מוכר לנו מפרשת "מצרע", שם מצוה הכהן לפנות את הבית במקרה שפשתה צרעת בקירותיו, ואף לחלץ את אבניו, אם יש צורך, ולהשליכם אל מקום טמא מחוץ לעיר (ויקרא, יד). את היסודות הנותרים יש לטוח בעפר חדש "ובני ליה גרמין וגידין ואתחדש כבית ישנה" (רעיה מהימנא, פנרס, רי"ח ע"א), באותו אופן מרכיבים עץ שלא נותן פרי על ענף של עץ משובח – על אדם שמעשיו רעים לשנות מקומו ולהחזיק בעץ החיים, היא התורה. בית אולי ניתן לפרק אולם איברי הגוף  - הכיצד ? עונה לנו בעל הזהר, שבדומה לפרוק אבני הבניין ע"י האדם לשם רפואתו, כך מחלה היא תוצאה של הלקאת איברי הגוף ע"י בורא העולם, לשם רפואה, כלומר בניגוד למשתמע – מחלות אינן עונשים כי אם רפואה "אסוותא לכל שייפי גופא", בדומה להקזת הדם שעל אף הכאב הנגרם בגינה היא נועדת להציל חיים. כך מסביר בעל הזהר את חזון העצמות של יחזקאל: "אמר לו, באותו הזמן תונח אותה העצם על שאר העצמות שימצאו. מה יעשה מהן ? אמר לו, כולן יתכללו באותה נביעה של עצם זו ויתכללו עימה, ויעשה הכלעיסה אחת ושם יצטייר ציור, כמו שכתוב: ועצמותיך יחליץ. מה יחליץ ? כמו שאתה אומר – חלץ מהם, כולם יעברו ממקומם (יתעברו מקיומם) ויתכללו בעצם זו להיות עיסה אחת ואז "והיית כגן רוה וכמוצא מים". (פנחס, רכב, עא).

 

תפיסת ההשתקפות

בניגוד לתפיסה הימי-בינימית המקטבת את המציאות לחומר ורוח שהמאבק בינהם הוא עד אינסוף, ותפקידו של האדם לבחור ברוח ולדחות את החומר, כדי לעזור לו בנצחונו, באה הגישה היהודית הכוללנית, הרואה את הכל כמכלול אחד המתבטא במערכת של השתקפות: את מה שאתה רואה בגוף שלך ניתן לראות באופן תואם ומקביל במערכת המדינית המשפטית והחברתית, מבנה הנפש ואף מבנה האלוקות עצמו, וכך אותו כבד הקשור למערכת הדם בגוף, מבטא את מידת הכעס בנפש (החיונית למשל ביחס כלפי עבודה זרה), בעלי הדין - הקטגוריה שבמערכת המשפט, פולחן הפדרים והאמורים במערכת הדתית, ו"המוציא לפועל" של ספירת הדין שבאלוקות.

התפיסה ההוליסטית הרווחת היום ומבצבצת כפטריות ברפואת "העידן החדש": רייקי, הילינג, ביו-אנרגיה, שיאצו וכו', למעשה כבר נוסחה בלשונו של "ספר היצירה",שנכתב לפחות לפני כ- 2000 שנה, ומבטא מערכת השתקפויות של שפה (אותיות), עולם (טבע) שנה (זמן ומחזוריות) ונפש (הגוף ואיבריו): "המליך אות א' ברוח וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהם אויר בעולם ורויה בשנה וגויה בנפש זכר באמ"ש ונקבה באמ"ש."

 

אסף הרופא אסף הרופא, יהודי מהמאה השמינית לספירה